mandag 15. oktober 2012

Drivhuset har vært en drøm!

 Sesongen begynner å gå mot slutten, for det som er i drivhuset. 
Vi har frostvakt (varmeovn som går på nå den når en får valgte minste tempratur)
Men det er herlig å sitte her å slappe av mellom slagene ute, Steinar jobber med steinlegging.



Ryddingen er igang, de små tomatplantene tømmes for tomat og oliventreet hat fått kommet inn.
I går laget jeg tomatschutny av 3 kg tomater, det er godt som tilbehør ved middagsbordet.


Innvendig i drivhuset har vi satt opp hyller i Ipe. En flott kant rundt hele og noen hyller under


Tror jeg har glemt å vise flisene som vi la rundt drivhuset innvendig. 
Der var det en støpekant og da brukte vi glade  flisfarger som vi hadde fra tidligere prosjekt og limte rundt.

Noen morsomme tomater er det innimellom!



Dette er et frø fra en nektarin som jeg fant i blomsterbeddet i vår. Det har vokst seg til en fin liten busk. Er det noen der ute som vet hvordan man kan beholde dette og hva man skal gjøre med det i vinter?
Jeg har tenkt å sette det i kjeller, men skal det pottes om , beskjæres eller noe??????

Georginene har jeg gravd opp, vasket og lagt i kjelleren.
Så blir de flotte planter til sommeren igjen


17 kommentarer:

  1. Heisann!
    Kjempefint drivhus, nyt, nyt! (grønn av misunnelse)
    Nektarin og Fersken går fint i Norge til sone 2-3 i hagen..høyere soner må det overvintres i drivhus.(kjeller går sikkert også fint, men det tåler altså en del frost) Beskjæring er visst som for plommer, altså høst/vinter. Du trenger egentlig ikke beskjære det enda-vent til etter første fruktsetting, med mindre det blir stort og uregjerlig..? ompotting kan vente til våren.
    Hilsen Tone

    SvarSlett
  2. Wow, det var et virkelig flott drivhus! Har du kjøpt det hos Solfang kanskje?
    Mitt er under oppføring, men vi venter enda på glassene. Dessverre ser det ut til dra ut i tid, så det blir vel ikke før neste år.
    Artig tomat, du, he-he!
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det stemmer, det er kjøpt hos Solfang.
      Om du klikker på drivhus rett før kommentarer, ser du hvordan vi satt det opp. Det er helt fantastisk!
      Her har vi sittet mange kvelder i sommer og høst, med pledd og levende lys.
      Vi har også en gassovn som brukes for impuls besøk der inne, da blir det varmt med en gang.
      Herlig!

      Slett
  3. Det må være kjempegøy å dyrke så mye tomater selv! De smaker sikkert himmelsk også.
    Hele drivhuset er så flott, og så deilig å kunne sitte der inne, da!
    Veldig lekkert med den borden med fliser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er den beste investeringen vi har gjort på mange år.
      Det kostet jo litt, men skal folk kjøpe seg bil ser man ikke på tusenlappene. En bil taper seg, her vinner man bare - energi, - lykke,- fred,- ro,- avslapping osv osv

      Slett
  4. Utrolig fint drivhus! Supermisunnelig!
    Tenker dere har og kommer til å ha mye glede av det:)
    Ha en fin høst i drivhuset.

    SvarSlett
  5. Er drivhuset helt tett ?

    Drivhuset ser ut som en drøm, og jeg går med drivhusplaner.
    Men jeg er litt avventende pga en annen bruker som har rapportert at det regner inn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har ikke fått regn inn i drivhuset. Ved døra er det fukt som du kan se, men det må jo være fuktig i et drivhus. Døra har også blitt stående mye oppe i sommer, selv i regnvær.
      Taket er 100% tett. Man må være veldig nøye når man monterer det og det var vi, derfor holder det tett.
      Den automatiske luftingen fungerer også veldig bra, og er enkel og betjene ved å sku på noen skruer og slippe det helt ned nå mot vinteren. Slik at de ikke åpner seg.
      Veldig fornøyd!

      Slett
    2. Glimrende, det var det jeg ønsket å høre.

      Slett
  6. Hei:-)
    Jeg trodde jeg fulgte deg, for jeg husker at jeg har fått hilsen fra deg tidligere. Jeg la meg i alle fall til som følger. Og takk for at du hilste på igjen nå. For gjett om jeg skal kose meg her på bloggen din. Lese historien om husmannsplassen deres og alt arbeidet dere har lagt ned. Og du for en koselig historie om det gamle skapet med alle minnene fra din far og onkel.
    Jeg kommer igjen!:-)
    (håper ikke jeg eglet på meg for mange med mitt innlegg)

    Ha en flott oktoberkveld

    Klem, klem

    SvarSlett
  7. Glemte helt å kommentere det flotte drivhuset deres. Dette må være en drøm å eie. Så nyttig og ikke minst koselig. Festlig tomat:-)

    SvarSlett
  8. Hei,
    For eit flott drivhus...eg er imponert!!!
    Så mykje kjekt det kan brukast til :)
    God helg til deg.

    SvarSlett
  9. Fantastic shots. Love the greenhouse.
    Thanks for sharing.
    Hope to see you on my blog:)

    SvarSlett
  10. Thank you for sharing your fotos with us. In the past I jobbed first as a gardener, so I got a lot of experiences with greehouses.

    Best wishes,

    Britta

    SvarSlett
  11. thanks for sharing your beautiful home with us! :)

    SvarSlett
  12. Heisann!

    Har ikke sett det flotte drivhuset deres før nå!
    Lekker kant rundt gulvet. Litt annerledes drivhus enn vårt som bare brukes til dyrking, færre og færre vekster hvert år. Tok ikke inn fikentreet i høst. Det har nok ikke overlevd kulda!
    Og av grønnsaker sår jeg bare tomater i år.
    Ha det godt ;:OD)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: anonym og skriver det du vil, med hilsen "navnet ditt" og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!